Foto: Felicia Nilsson

Medlemskap

Klubben består av cirka 600 medlemmar och varje vecka hålls utöver ridlektioner i ridskolans regi även träningar i både hoppning och dressyr för privatekipage på anläggningen.

Våra medlemmar

Klubben är en ideell förening och medlemmarna tillsammans med personalen håller anläggning, hästar och beteshagar i ordning och håller klubben levande genom att aktivt delta i aktiviteter och tävlingar.

Att vilja vistas bland hästar innebär inte alltid att man vill rida på dem och då är du precis lika välkommen som medlem och delta i aktiviteterna runt omkring. Oavsett om du är barn eller vuxen. Kanske har du som vuxen tidigare erfarenhet av hästar och ridning och vill använda dina kunskaper som tillexempel funktionär på tävlingar eller bara delta i en enstaka aktivitet. Eller står du som barn i kö till ridskolan och vill börja delta i klubbens aktiviteter redan nu. Alla är välkomna!

Är du medlem hos oss? Vår klubb är med i Svenska Ridsportförbundet och då även du! Som medlem i Svenska Ridsportförbundet får du även deras medlemstidning ”Häst och Ryttare” i brevlådan. Tidningen är självständig och ska främja medlemmarnas intressen, inspirera och öka kunskapen om ridning, klubbarbete och hästhållning.

Den av medlemmarna valda styrelsen driver ridklubbens verksamhet och Ungdomssektionen US leder klubbens ungdomsarbete.

Tävlingssektionen har hand om tävlingsverksamheten på ridklubben.

Vi välkomnar alla att jobba ideellt för klubben med t.ex. tävlingsverksamheten, kiosken, sommarläger och hjälpa till i stallet m.m.

Vad förväntas av dig som medlem

Som medlem förbinder du dig till att delta i det gemensamma arbetet med att driva föreningen framåt genom engagemang under arbetsdagar, tävlingar och aktiviteter. En förening drivs av förenade krafter! Du förbinder dig också att känna till och följa KLRK:s värdegrund, säkerhetsregler och vår policy för sociala medier samt om du använder våra ridbanor eller är med i träningsgrupper skall du också känna till våra regler om användande av ridbanor. Som medlem godkänner du att vi använder dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. För att delta i klubbens aktiviteter och ridverksamhet och utnyttja anläggningen måste du vara medlem i klubben samt om du har egen häst måste du erlägga anläggningsavgift.

Vad innebär medlemskapet

Som aktiv medlem är du försäkrad genom Kollektiv olycksfallsförsäkring hos Folksam via Svenska Ridsportförbundet och medlem i Svenska Ridsportförbundet.

Ersättning vid skada

Det betyder att du exempelvis får ersättning från Folksam om du faller av när du rider och skadar dig/din utrustning.

Rabatt på hästförsäkring

Som medlem KLRK får du också 10% rabatt per år på hästförsäkringar som du tecknar hos Folksam. Du anger att du är medlem vid tecknandet av försäkringen för att en rabattsats ska läggas till.

Glöm inte bort att årligen förnya ditt medlemskap!

Som medlem får du:

• delta i aktiviteter, clinics och evenemang arrangerade av klubben,
  • rida på lektion/träna i hopp och dressyr,
  • sköta om hästarna i ridskolestallet och delta i stallsysslorna,
  • tävla för klubben,
  • använda ridhus och paddockar för träning (om du löst anläggningkort),
  • hyra boxplats
  • ersättning vid skada
  • rabatt på hästförsäkring och
  • delta i föreningsarbetet.

Medlemsavgift

Läs mer om medlemsavgifter och övriga avgifter på sidan Avgifter

Vill du bli medlem?

Vill du bli medlem eller undrar du över något är du välkommen att kontakta oss på ridskolan.
Telefon 0455 270 41 eller via e-post ridskolan@klrk.se