Karlskrona Lyckå ridklubbs medlemsbrev januari 2025

Vill du läsa medlemsbrevet som pdf? Klicka på filen: Nyhetsbrev KLRK 2025.pdf

Annars följer brevets innehåll som text här:

Välkommen på föreningens årsmöte!

När: 8 februari klockan 14.00

Var: cafeterian

Hur: genomgång av verksamhetsberättelse, verksamhetsplanering och inkomna motioner. Årets klubb-
mästare i hoppning och dressyr utses och prisas och mötet avslutas med fika. Ingen föranmälan krävs.

Välkommen till vår klubbfest för hela familjen den 8 februari

Karlskrona Lyckå ridklubb bjuder in alla medlemmar till klubbfest med middag på Sjöofficersällskapets restaurang i Karlskrona. Alla medlemmar är välkomna, men barn går i vuxens sällskap. Det räcker att någon i familjen är medlem i KLRK. Det kommer serveras buffé med många goda rätter och något sött lite senare. Under kvällen blir det quiz, tipsrunda, musik och annat kul!

Nya regler för film, fotografering och ljudupptagning på anläggningen

I vårt förra nyhetsbrev uppmanades alla medlemmar att visa varandra respekt genom att inte filma, fotografera eller spela in ljud på ridpass, i stallet osv som sedan publicerades på sociala medier. Tyvärr har vi inte sett någon minskning och många både barn, ungdomar och vuxna far illa av att ständigt riskera hamna på film i sociala kanaler utan att ha givit sitt samtycke. Stallet ska vara en trygg plats där du kan vara avslappnad och trivas. En plats för återhämtning utan skärmtid.

Ett annat och minst lika allvarligt problem är att våra ridlärare och tränare ständigt blir filmade, fotograferade i sitt arbete när de undervisar och blir publicerade – även detta utan att de har givit sitt samtycke.

Personal och styrelse har där för beslutat att från och med 1 mars gäller att:

  • Du får inte filma, fotografera eller spela in ljud under pågående ridpass och publicera på sociala medier, tex Facebook, Instagram, Tiktok, Youtube, eller på annat sätt sprida vidare. (Så om du vill ha en bild från ett ridpass – be någon att fotografera dig när ridpasset är slut tillsammans med hästen!)
  •  Du bör inte filma, fotografera eller spela in ljud utan samtycke från alla deltagare, under pågående ridpass – inte ens för eget bruk, dvs även om du bara sparar det i telefonen och tittar på det. Respektera andras integritet och visa respekt.
  • Du får inte filma, fotografera eller spela in ljud på klubbens anläggning för att publicera eller sprida vidare.
  • Du bör inte filma, fotografera eller spela in ljud på klubbens anläggning (tex stallen, cafeterian, utomhus osv) ens för eget bruk om du inte fått samtycke från alla deltagare.
  • Men – du får lov att filma, fotografera eller spela in ljud på pay and ride/jump, tävling (även blåbärshoppning, clearround osv) och clinics etc och publicera detta på sociala medier, tex Facebook, Instagram, Tiktok, Youtube etc, så länge den medverkande ger samtycke.

Läs mer på sidan Regler för film, fotografering och ljudupptagning på anläggningen

Lägesrapport kvarka

Anläggningen håller fortsatt stängt, preliminärt till slutet av mars om ingen annan häst insjuknar. I dagsläget har vi en konstaterat smittad häst som är under tillfrisknande.

Hästen står isolerad ihop med den häst som tidigare var sjuk i kvarka men är friskförklarad. Ridskolan rådgör veckovis med veterinär och Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) om vård och smittförebyggande åtgärder samt planering och hantering framåt.

Trygghet och gemenskap i fokus – nu har KLRK en trygghetsgrupp!

Personer som vistas på vår anläggning ska känna sig trygga, säkra och inkluderade. Vi vill också att de ska ha fått förkunskaperna om hur man bör agera eller var hjälp finns om en olycka skulle ske. Trygghet är ett brett och viktigt begrepp och styrelsen har därför tillsatt en trygghetsgrupp för att samordna de aktiviteter som görs tillsammans med Ungdomssektion, styrelse och personal på just området trygghet. Trygghetsgruppen ska finnas tillgänglig för alla medlemmar såväl som personal, och har som uppgift att vid uppkomna situationer hjälpa direkt eller hänvisa till rätt instans. Trygghetsgruppen består av representanter från styrelsen, personal och medlemmar som med olika kompetenser och bakgrunder har ett gemensamt engagemang för att utveckla dessa frågor. Vill du komma i kontakt med trygghetsgruppen så mailar du styrelsen@klrk.se.

US-aktiviteter

Nu när stallhäng inte är tillåtet i samma utsträckning som vanligt så fixar vi andra sätt att ha kul tillsammans. US fokuserar på trygghet och gemenskap under 2025 och kommer hålla flera olika aktiviteter som ska öka  trivseln på klubben! Håll koll efter US trygghets-# på sociala medier! #TillsammanspåKLRK

US årsmöte

Den 7 februari kl. 18.00 håller föreningens ungdomssektion sitt årsmöte i cafeterian. Där tillsätter ungdomsstyrelsen nya ledamöter och suppleanter vid behov. Ungdomssektionens styrelse (US) berättar lite om det gångna året och vad som planeras det kommande. I år bjuder US in fler att delta i US arbetsgrupper för att vara med och hålla aktiviteter och hjälpa till där det behövs. US årsmöte är öppet för alla barn och ungdomar att delta på, US bjuder på fika. Anmälan till us@klrk.se.

Hinderbana – fullt ös i Spandelstorpskolan gymnastiksal

Den 15 februari bygger vi upp en kul hinderbana i Spandelstorpskolans gymnastiksal och kör loss på banan, leker och fixar utmaningar mellan klockan 14.00-16.00.
Entré 20 kr som betalas på plats. Anmälan till US på lapp i ridskolestallet eller till us@klrk.se, anmälan är bindande. Klädsel: träningskläder och inomhusgympaskor.

Disco i Spandelstorpskolan gymnastiksal

US bjuder in till disco med dans, tävlingar och annat skoj den 15 februari klockan 17.00-19.00! Kiosk med dricka och godis! Entré 20 kr som betalas på plats.
Anmälan till US på lapp i ridskolestallet eller till us@klrk.se, anmälan är bindande.
Klädsel: härliga, glittriga, dansvänliga kläder!
OBS! US behöver vuxna som vill hjälpa till på discot med att plocka fram, hålla ordning under tiden och sedan hjälpa till att städa.

Arbetsdag för föreningens alla medlemmar 12 april

När: 12 april klockan 09.00-12.00
Var: På anläggningen
Hur: Nu är det dags för vårterminens arbetsdag. Vi samlas vid 09.00 och avslutar vid 12.00 då det serveras varm korv med dryck och kaffe i kafeterian. Både barn och vuxna kan hjälpa till men barnen behöver ha någon vuxen med sig. Läs mer i kalendern på klrk.se